NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا تَسْأَلْ
الْمَرْأَةُ
طَلَاقَ
أُخْتِهَا
لِتَسْتَفْرِغَ
صَحْفَتَهَا
وَلِتَنْكِحَ
فَإِنَّمَا
لَهَا مَا
قُدِّرَ
لَهَا
Ebu Hureyre (r.a.)'den; demiştir ki: "Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu":
"Hiçbir kadın, kız
kardeşinin kabını boşaltmak için onun boşanmasını isteyemez. (Kadın istediği
kimseyle) evlensin, onun nasibi ancak Allah'ın kendisine takdir ettiği şeydir.”
İzah:
Bir kadının herhangi
bir erkekle karısının arasını açmak istemesi şu sebeplerden ileri gelebilir.
1. O erkeğin karışım
boşayıp da kendisiyle evlenmesi için,
2. Karısını boşatmak ve
o erkeğin sadece kendisine kalmasını sağlamak için,
3. Saadetini kıskandığı
kadım bu saadetten mahrum etmek için.
Metinde geçen
"Hiçbir kadın kızkardeşinin kabını boşaltmak
için onun boşanmasın! isteyemez." cümlesi, bu hadis-i şerifte birinci ve
ikinci sebeplerin tahrikiyle bir kadını kocasından boşatan kadınların kasdedildiğine delâlet etmektedir. Binaenaleyh bu cümleden murad bir kadının bir erkeğe karısını boşattırarak onunla
kendisi evlenmek ve o kadının nafaka ve şâire gibi şeylerinden istifâde etmek
istemesidir. Bu manâ mecazen "kabını boşaltmak" ta'biriyle
ifâde olunmuştur.
Kızkardeşten maksat ise, aynı anne ve babadan dünyaya gelen, aralarında
kanbağı bulunan, hakiki manadaki kız kardeş değil,
kendisinin dışında herhangi bir müslüman kadındır.
Nitekim İbn Hibban'ın
rivayet ettiği şu hadis-i şerif de bunu ifade etmektedir: "Hiç bir kadın,
kızkardeşinin kabını boşaltmak için onun boşanmasını
isteyemez. Çünkü her müslüman kadın, diğer bir müslüman kadının kardeşidir."[İbn
Hacer, Fethu’l-Bâri, XI,127.]
Bu bakımdan her kadın kendine çıkacak talibi beklemeli, bir kadın: kocasından bojauiftlrak' onun yerine kendisinin geçmesini
arzu etmemelidir. Esasen bir kadını boşattırarak onun yerine geçmek bir kadının, elinde değildir. Allah istememişse ne
kadar uğraşsa da buna muvaffak olamaz. Metinde geçen "Onun nasibi ancak
Allah'ın kendisine takdir ettiği şeyden ibarettir" cümlesinin anlamı da
budur.
Ancak kadının
kocasından boşanmasını mübâh kılan durumların ortaya
çıkması halinde, o kadına nasihat kabilinden kocasından boşanması tavsiye
edilebilir. Kadının kocasından zarar görmesi veya kocasının karısından zarar
görmesi, erkeğin aşırı derecede ayrılmak arzusunda bulunması gibi haller bu
gibi tavsiyeyi mübâh kılan sebeplerdir.